filoZophie

Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av Zophie - 24 augusti 2011 12:06

Tja, detta borde väl ändå bli ganska lätt. Eller inte :) Jag är ju av den åsikten att hata är ett oerhört starkt ord som man inte ska använda i onödan. Jag föredrar att undvika detta ord och använder mig istället av "tycka mindre om" eller "ogilla". Jag ska ändå försöka hitta ett par saker jag ändå uppriktigt hatar men om inte detta lyckas hoppas jag på ert överseende då jag isället kommer använda "ogilla".


1. En sak jag verkligen ärligt och uppriktigt kan säga att jag hatar är när folk gör illa barn. Om det är mobbing, barnamord, misshandel eller sexuellt utnyttjande spelar ingen roll för mig, där drar jag alla över en kam. Barnen i vårt samhälle är de svagaste individerna och behöver därför allas vårt skydd. De ska ha rätten att växa upp och må bra och få en grundtrygghet och därgenom utvecklas till underbara och starka individer med tro på sig själva och sin förmåga. ALLT OCH ALLA som hämmar detta hos barnen hatar jag.


2. Jag hatar även all form av orättvisor. Ett av mina favoritordspråk är "Ära den som äras bör". Jag verkligen hatar när någon tar cred för någon annans hårda slit och jobb. Under denna punkt hamnar även något som jag själv OFTA råkat utför nämligen att en grupp personer har samma åsikt om något men skickar fram en individ att föra deras talan. När sedan denna åsikt ifrågasätts, oftast av någon i högre position, så backar ingen upp individen som lade fram allas gemensamma åsikt. Fegt, uselt, svagt och riktigt j-la orättvist tycker jag och jag hatar det verkligen.


3. Sedan kommer vi då till lite andra saker och här väljer jag då att använda mig av benämningen ogilla. Jag ogillar verkligen inälvsmat. Jag vet att många älskar levergryta, till exempel min man, och att många tycker att blodpudding och annat är gott och jag har verkligen smakat och försökt men jag tycker inte om det. Det går bara inte, jag klarar inte av att få ner det. Det konstiga i kråksången, och här säger jag emot mig själv lite, är att jag trots detta gillar leverpastej??? Jag vet, jag fattar det inte heller... men det måste vara den danska gräddpastejen, allt annat går bort...


4. Även falskhet är något jag starkt ogillar. Att utstuderat manipulera och falskspela för att få sin egen vilja igenom klarar jag bara inte av. Jag hade en god vän en gång som hade många fina egenskaper, det var därför jag umgicks med henne, men samtidigt var hon otroligt manipulativ och vände hela tiden kappan efter vinden beroende på vart hon kunde få fördelar. När detta tillslut gick ut över mig och en gemensam bekant fick det vara bra. Då kunde inte hennes bra egenskaper väga upp för hennes falska fasad även om jag förstod vart denna fasad bottnade i.


5. Den sista saken jag ogillar är, tro det eller ej, utvecklingen av vårt vackra språk. Det finns på tok för många där ute som utarmar vårt vackra språk och missbrukar sättet det bör användas på. Ja, jag vet att jag är lite av en språkpolis men jag anser att vägen till framgång, vägen till fred och jämlikhet i världen ligger i kommunikation och kommunikation utövas bästa med ett korrekt språk. Pennan som vapen stämmer nog mycket bättre än man kan tro, det är min personliga reflektion i ämnet.

Jo jo, visst kan fingrarna slinta på tangenterna och visst blir det ibland lite tokigt, även för mig och det är helt okej, men det är inte okej att missbruka sitt språk. "Han ba å hon ba å dom ba liksom asså". Vidrigt... tycker jag.


Så då vet ni vad jag hatar och ogillar. Vad ogillar ni och hur använder ni egentligen ordet hata?!


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards