filoZophie

Alla inlägg den 29 augusti 2011

Av Zophie - 29 augusti 2011 17:33

Jaha, då hade vi ännu en dag med självklarheter, ganska enkelt och trivialt med andra ord... Jag har valt att lägga fokus på dagar i mitt liv som jag aldrig glömmer av den enkla anledning att jag glömmer en hel massa saker som jag ändå tror att jag aldrig glömmer... Nycklar, mobiltelefon, paraplyet eller skorna... tja det är saker jag önskar att jag aldrig glömmer men till och från är olyckan framme ändå. Något jag adrig glömmer är dock mina minnen och därför listar jag fem av mina bästa dagar som gett mig fem av mina bästa minnen som jag aldrig kommer glömma... Okej, då kör vi igång... Hepp...


Dag 1. Dagen då min äldste son föddes


Dag 2. Dagen då min yngste son föddes


Dag 3. Min bröllopsdag så klart


Så ja, de tre första var inte särskilt svårt alls och då var det bara resten kvar. Två dagar till i mitt liv som jag aldrig kommer glömma...


Dag 4. Detta får bli en lång serie dagar i följd för här placerar jag hela den sommaren jag var med min far på sjön. Uppmärksamma läsare vet att min far jobbade som sjöman när jag var yngre. Han jobbade på en stor kemikalietanker och var oftast ute flera månader i taget. Under en av dessa perioder, sommaren 1985, fick jag följa med honom ut på sjön och jag stannade hela sommarlovet. Det var en underbar sommar och vi gick oftast melland Sverige, Holland och Finland. Det kan kanske låta konstigt men jag njöt verkligen hela sommaren. Jag solade, badade i den mån det gick, läste böcker, skrev, tittade på film och mycket annat. En av pappas jobbarkompisar tog dessutom ombord sin son under ett par av de veckor jag var ombord och då hade jag ju dessutom en lekkompis. Det var en av mina bästa somrar och jag kom också mycket närmare min pappa och vi har ett otroligt bra förhållande än idag.


Dag 5. Även här väljer jag en hel serie dagar. Det blir sommaren 1987 och det var den sommaren jag lärde mig att jag hade ett eget värde. I flera år hade jag varit mobbad med ett dåligt självförtroende och en urusel självkänsla till följd. Sommaren 1987 fick jag för första gången följa med min dåvarande bästa vän och hennes föräldrar till dåvarande Jugoslavien, idag Slovenien. Där fanns pojkar som tyckte jag var vacker, killar och tjejer som ville vara min vän, personer som visade uppskattning för min person och på något sätt fann jag också mig själv och mitt egenvärde.

Nej, självklart var det inte så att tre års mobbing bara försvann under en sommar men det gav mig en början och en grund som tillsammans med den grundtrygghet min familj hade gett mig, gjorde att jag faktiskt kände att jag för första gången kunde gå vidare med mitt liv. Jag lärde mig att vad andra än sa för skit om mig så betydde det ingenting så länge jag själv visste att det inte var så.

Den sommaren var en början till ett av de bästa förhållanden jag har än idag, förhållandet till mig själv.


Fem saker jag aldrig kommer glömma. Kort och koncist. That´s all folks.


Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards