filoZophie

Alla inlägg den 4 januari 2013

Av Zophie - 4 januari 2013 12:16

Hamnade på en blogg igår, som tog upp ett mycket intressant ämne, nämligen människans ego.

Ja inlägget kanske inte direkt behandlar människans egoism men andemeningen handlar egentligen om hur egoistiska och känslokalla vi människor kan vara. Vi är pigga på att fråga "hur är det" varje gång vi träffar en bekant men vi är egentligen inte intresserade av svaret...

Läs gärna Stoffes inlägg HÄR.

Jag skrev ett inlägg om medmäsklighet för snart två år sedan, det kan ni läsa HÄR och jag skrev det i samband med att en av mina bästa vänner förlorade sin lille son.

Det som sammanlänkar dessa inlägg är egentligen människans egoism.

Visst tycker jag att en viss del egoism kan vara bra då jag tycker att vi måste börja tänka mer på oss själva som individer och människor snarare än i termer av arbetare, mamma, pappa, make, hustru och så vidare. Jag anser att vi allt för lätt hamnar i olika fack där vi anpassar oss efter det som förväntas av oss istället för att tänka själva och utgå från vad vi egentligen vill, behöver och kan.

Mitt nyårslöfte till mig själv är att bli lite mer ego. Jag ska börja utgå mer från mig själv och vad jag verkligen vill istället för att bara tacka, bocka och göra det jag tror förväntas av mig. Samtidigt är medmänsklighet något som är otroligt viktigt för mig. Att fråga någon hur de mår och sedan skita i svaret är något som jag aldrig skulle göra. Om jag frågar vill jag veta, annars frågar jag inte. Enkelt eller hur?!


Jag uppmanar alla att bli lite mer ego detta året samtidigt inte bli så ego att man tillslut bara bryr sig om sig själv och skiter i alla andra. egoism för mig är både ett fult och ett fint ord.

Det är ett fult ord när en person bara tänker på sig själv och strävar efter att få så mycket som möjligt för egen vinnings skull utan att ta hänsyn till andra som kanske såras på vägen.

Samtidigt tycker jag att egoism är ett vackert ord om det utgår från att man själv tänker efter vad som faktiskt är bra för en själv samtidigt som man ändå är MEDVETEN om att det finns en omgivning som man mår bra av att samarbeta med.

Förstår ni hur jag menar eller lallar jag ut för mycket ;)

Jag avslutar som jag brukar, med en klassiker inom detta område...

Michael Jackson.

Håll till godo.



Puss   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards