filoZophie

Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Människans godhet

Av Zophie - 18 februari 2011 23:20

God kväll mina vänner.


Idag förundras jag av människans godhet... och dumhet på samma gång.

Min älskade vän förlorade sin lille son för en vecka sedan och hennes väg från då till idag har varit kantad av varierande kommentarer och känslor. De flesta som varit i kontakt med henne har varit förstående, medlidande, ledsna, frustrerade och fulla av kärlek och omtanke. Personer som hon knappt visste fanns och knappt känner har delgett sitt medlidande, uttryckt sin uppriktiga sorg över den tragiska förlust som hon och hennes familj genomgått. Hon har uttryckt sina känslor i både blogg och på sin FB för att detta är hennes sätt att arbeta med sin sorg, något jag stödjer fullt ut. Här förundras jag av människors godhet och empatiska förmåga. Jag blir glad över att personer, främmande människor, kan beklaga och vilja hjälpa någon som har det svårt. Detta borde tyda på en bättre framtid för mänskligheten.


Tyvärr får man också se baksidans fula ansikte när något så tragiskt händer som att en familj förlorar ett älskat barn. Gamar träder fram. Smyger upp längst sidorna, bakifrån och i skuggorna. De ger sken av att bry sig om men är bara ute efter att få reda på så mycket osmakliga detaljer och bryr sig sedan inte om vem eller vilka de sårar med sitt spridande av det lilla som dessa personer lyckas ta reda på. Jag har fått frågor av, för mig helt okända personer, vad som hände, när hände det, hur hände det... och så vidare. Jag delger inga okända personer något så otroligt privat, bara så att ni vet det, så sluta fråga !!! Det förtroende som givits mig personligen stannar hos mig personligen. Möjligtvis delar jag med mig till min käraste LaMor för att själv få stöd och förståelse i min egen sorg men aldrig att jag skulle besvara vissa frågor som ställs vare sig här eller någon annanstans. Här blir jag otroligt besviken på människan. Att försöka "gotta sig" i en annan människas största katastrof... Aldrig att jag skulle bidra till det. vad är det för människor och hur tänker de?

Likaså dessa människor, som jag tror även min vän råkat ut för, som är gamla klasskamrater, bekantasbekanta, gamla arbetskollegor med mera... som man inte hört av på år och dagar men som helt plötsligt, vid en katastrof, dyker upp som gubben i lådan. De vill veta allt, de är såååå ledsna och sedan kan de gå tillbaka till sin egen sociala sfär och må sååååå dåligt och få tröst och bekräftelse för att "deras otroligt nära vän .... " Det blir för dessa människor inte deras väns katastrof, det blir deras och då kan de mjölka uppmärksamhet på det... Kanske sjukskriva sig ett par dagar, bli bjuden på ditten och datten med mera.

Det är sant, det finns verkligen sådana människor.

När man får se denna baksida av medmänskligheten? blir jag oerhört besviken och jag funderar alvarligt över människans överlevnad. Hur kommer värden se ut om den senare kategorin "vinner"?

Heter det inte "Saliga äro de saktmodiga ty de skola besitta jorden"???

Vi får bara se in i oss själva, rannsaka våra innersta tankar och fundera över vilken kategori människor vi vill vara och tillhöra.

Jag väljer att vara god.

Vad väljer du?


Avslutar med en låt som jag faktiskt tycker alla borde fundera över.

Varsågoda och ha en trevlig helg   


 
 
Ingen bild

Lamor

19 februari 2011 09:40

Min älskade Sezza, Du skriver verkligen otroligt vackert och tänkvärt. Så stolt jag är att Du är min dotter. Fenomenet med människor som gottar sig i andras olycka är nog lika gammalt som mänskligheten. Man bör nog som Michael Jackson titta sig själv i spegeln och ta en funderare på hur man fungerar om man känner gamtendenser.
Lilla Carina skriver också så otroligt vackert och kärleksfullt. Du får hälsa henne från oss - vi sänder henne massor av värme och omtanke.
Puss mitt hjärta
Lamor

 
Maja

Maja

19 februari 2011 10:44

Hej! Ramlade in på din blogg av en slump och läste även din väns blogg! Det var verkligen hjärtskärande att läsa och hennes (och övrig familj o vänners) sorg måste vara obeskrivlig! Du verkar vara en mkt godvän och det kommer hjälpa henne långt på vägen! Ta hand om varandra jag tänker på er! Många kramar Maja.

http://tokmajas.bloggplatsen.se

Zophie

20 februari 2011 20:39

Tack Maja, dina ord värmer:) ... Och du vet väl att det inte finns en slump, det var meningen att du skulle hamna här, välkommen ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards