filoZophie

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

Good vs Evil...

Av Zophie - 8 augusti 2011 13:54

Vissa människors godhet och ärlighet upphör aldrig att förvåna mig!


Jodå, idag tänkte jag att vi skulle prata om balans.


Har ni tänkt på att det mesta här i världen har en motsats för att upprätthålla balansen?!

Dag följs av natt, mörker följs av ljus, vitt står mot svart, glad ställs mot ledsen, fattig ställs mot rik och så vidare. En av de vanligaste motsatserna, som också blivit aktuellt de senaste veckorna, är ju Godheten mot Ondskan.

Jag har funderat lite på det där och undrar hur det kommer sig att man alltid ser saker och ting i motsats till varandra. Är det så att ljus verkligen förutsätter mörker eller att godhet förutsätter ondska? Jag är inte riktigt säker på detta. 


Om vi till exempel ska titta på massakern i Norge, handlar det om något så enkelt som att gärningsmannen är ond? Är det så simpelt att han anser att landets generositet (godhet) gentemot vissa behövande folkslag måste vägas upp av en handling som innefattar ren ondska?

Är ljus och mörker verkligen bara ljus och mörker och förekommer alltid dessa två som motsatser varandra?


Personligen funderar jag i termerna av att allting i samhället i stället handlar om individualism och att individens föreställningar om saker och tings ordning ruckar på de tidigare givna motsatserna i samhället.

Jag tänker så här, ljus föregås av mörker men ljuset och mörkret är ju olika beroende på vem man presenterar dessa två ting för. Jag kan personligen se att det är ljust ute eller att mörkret faller på men en person som är blind har ju inte samma referensramar som jag, således förändras motsatserna och gränserna mellan dem suddas ju ut.

Om man ser till händelserna i Norge kan jag till exempel förstå att de anhöriga till de mördade ser gärningsmannen som ett monster, ondskan personifierad. Jag är osäker på om de personer som skall göra de psykiska utvärderingarna av gärningsmannen kommer se det på samma sätt?!


Alla människor på jorden är olika individer och tro  mig, "jag gillar annorlunda" eller vad kampanjen nu heter. Följdaktligen borde alla motsatser vara relativa beroende på vem man frågar och vad saken gäller. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar på min Rex...


Jag kan dock konstatera att jag som trodde att jag hade gjort något riktigt hemskt tidigare eftersom jag tappade bort min plånbok på semestern, nog måste gjort något riktigt bra då jag idag kunde hämta ut min plånbok på posten med allt innehåll intakt... ÄVEN de 600 kronorna jag definitivt trodde vart förlorade för all framtid.


Good vs Evil?!

Eller bara ett sammanträffande, att individen som hittade min plånbok har samma etik, moral och värderingar som jag har?!

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men jag kan i alla fall, som sagt, konstatera att vissa människors godhet och ärlighet aldrig upphör att förvåna mig.


OM personen i fråga som hittade och lämnade in min plånbok mot all förmodan skulle läsa detta så skickar jag mina allra varmaste och soligaste tankar till dig. Med fler personer som du i världen finns det verkligen hopp för framtiden. Godheten kommer att segra eller hur?!


Puss   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zophie - 21 april 2020 17:12

Here´s Zophie…. Hej bloggen, det var ett tag sedan. Var har jag varit, vad har jag gjort och varför övergav jag dig?! Relevanta frågor och ska jag vara ärlig måste jag säga att jag inte har något riktigt bra svar. Jag kan delvis förklara...

Av Zophie - 1 maj 2014 22:03

Jaha och hejsan kära bloggen. Sist jag skrev var det september 2013 och det som var tänkt som en nystart av både mig, jobb, bloggen och livet i sig blev ett totalt magplask. Tanken var att jag och en kollega skulle starta eget men det sket sig to...

Av Zophie - 9 september 2013 20:49

Jaha, idag var det dags igen. Något som legat i träda under en längre tid var det dags att inviga idag. På darrande ben stapplade jag in och tog plats. Nej, det var inte min första skoldag, det var första träningsdagen på evigheter. Nytt pass...

Av Zophie - 1 september 2013 18:00

Japp, så var det dags för ett litet boktips igen. Idag har vi haft bokbytardag igen och det var lika trevligt som vanligt. Denna gången var vi hos kära LaMor och bytte böcker. Jag hade med mig 5 böcker varav alla nästan var lika bra. En del a...

Av Zophie - 29 augusti 2013 10:19

Jaha, då har det inte blivit bloggat på ett tag igen. Denna gången ställer jag mig helt utanför dock och skyller på Telia, eller Felia som de skulle döpa om sig till. I två veckor nu har vårt nät strulat, jag inte bara nätet utan allt. Ingen tv, ...

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards