filoZophie

Alla inlägg den 18 maj 2011

Av Zophie - 18 maj 2011 13:42

Snart är det dags.

Alla förväntansfulla barn, alla blommor, flaggor, sånger och annat som hör till... Pirret i magen den där sista dagen inför lovet, de sista förberedelsena, den sista kollen att kläderna är rena och strukna.

Det är snart dags för skolavslutning.


Det är något speciellt med de där sista dagarna som sniglar sig fram för att sedan bara vara där och det är dags att säga hejdå till lärare, fritidspersonal, klasskompisar och vänner. Visst kommer man träffas lite då och då under sommaren, speciellt sina bästa vänner men det finns många människor som man faktiskt bara träffar i skolan eller på dagis.


Snart är det alltså dags att byta ut skolböcker, läxor, högläsning och välskrivning mor semester, sol, bad ,lek och allt annat man sysselsätter sig med under sommarlovet. Som förälder är det med både skräck och lycka som detta lov närmar sig. En del föräldrar planerar upp hela sommaren med barnen och ser till att hela familjen är sysselsatt precis hela tiden men andra fasar inför skolslutet eftersom det innebär mer press på dem som föräldrar att aktivera sina barn och umgås med dem. Vilken föräldratyp man än är kommer man inte från det faktum att det snart är sommarlov och ledigheten smyger sig på vare sig man vill eller inte.

Strippen nedan (klicka för att se hela) tycker jag talar sitt tydliga språk. Det är helt ok att som förälder vilja ha lite egen tid ibland... Det måste man nog ha för att bli en bra förälder tycker jag. Tar man hand om sig själv och mår bra har man oftast lyckliga barn också.

Rose Is Rose - May 16, 2011


Så puss mina vänner. Vi hörs snart igen   

Av Zophie - 18 maj 2011 07:55

God morgon alla underbara och välkommen till ännu en ny och idag strålande dag.


Idag kommer jag fokusera på dagens stora grattis. Ett jättegrattis till Ia och ett jättegrattis till C. som fått varsin liten tös.

Jag tycker alltid att det är speciellt när en liten ny varelse föds och jag hänger gärna på vissa landstings sidor och kollar webbisar och gläds med de nyblivna föräldrarna (speciellt mammaorna). Ännu roligare blir det ju dessutom när man känner de blivande föräldrarna och jag gör ju det i detta fallet.

Dessutom är det inte många veckor sedan som min självvalda söstra mi fick en liten tös också så dagens grattis får även inkludera henne   .


Vad som slår mig när det gäller dessa tre kvinnorna är främst två saker. För det första fick alla tre flickor och för det andra är alla tre 35+.


Jag vet ju att medelåldern för att skaffa det första barnet ständigt ökar och jag undrar hur det kommer sig? Är det så att vi kvinnor börjar inse att vi inte måste skaffa oss identiteten mamma eller fru för att vara någon eller är det bara så att vi insett att livet är fullt av möjligheter och att det är dags att vi också får uppleva dessa möjligheter och inte bara männen och av den anledningen väljer vi att vänta med att skaffa barn?


Vad tror ni?


Själv var jag 27 när jag fick mitt första barn och jag vet inte om jag egentligen var mogen för det men jag växte snabbt in i mammarollen som sig bör... det går väl lite på automatik det där... nedärvt sedan årtusenden... Och för min del var det liksom ett naturligt steg i livet. Jag var nygift, hade ett bra boende och fast lön... det var liksom dags... även om det gick lite snabbare än planerat. Det är konstigt hur livet ter sig ibland. Man planerar och funderar, drömmer och filozopherar hur man vill ha det, hur man vill leva sitt liv och hur det livet ska se ut men väldigt ofta blir det inte som man tänkt sig ändå så varför planerar vi så mycket. Varför kan vi inte bara njuta av stunden och se vad framtiden bär med sig. Glädjas åt överraskningen?


I gårdagens inlägg ojade jag mig över min semesterångest... men jag tror jag ska sluta med det och bara låta de tankarna vara. Som en vännina uttryckte det "har du bara pass, biljett och pengar så löser sig allt" och det är ju så sant. varför ska jag oroa mig över saker som faktiskt går att lösa i 99 % av fallen?


Nej, jag skickar ett stort GRATTIS till mina fina vänner och deras små töser och önskar er all lycka i livet... må ert liv vara förädligt och oförutsägbart, lyckligt och spännande... och om tåget börjar köra i sina inrutade mönster allt för länge så hoppa av och ta ett nytt tåg. Spänning ger utmaningar och det kommer ni få mycket av som nyblivna föräldrar   .


Allt gott   

Presentation


Kvinna i sina bästa år. Filosof som filosoferar och funderar på finurligheter och fantasier och allt annat mellan himmel och jord.

Fråga mig

18 besvarade frågor

Gastboken:)

Bloggträffbloggisar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kuligheter:)

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards